• Historie

Handbalvereniging Nieuwegein is opgericht op 26 september 1976. De vereniging is destijds opgericht door een aantal enthousiaste handballiefhebbers en is toen gestart onder de naam HVN. Op 1 juli 1989 is de vereniging gefuseerd met de Handbalvereniging Attila,  voortkomende uit de sportvereniging Attila, opgericht op 6 oktober 1896. Attila was een handbalbolwerk uit Utrecht met een lange historie. De fusievereniging is toen verder gegaan onder de naam HVN/Attila.

In de periode van 1991 t/m 2003 heeft de firma Van Riet zich enthousiast aan onze vereniging verbonden door middel van hoofdsponsorschap. In deze periode is de vereniging onder de naam Handbalvereniging Van Riet/Nieuwegein verder gegaan.

In de periode van 2003 t/m 2012 heeft de vereniging een nieuwe hoofdsponsor: de firma Venus uit Maarssen, die samen met de subsponsor Jon Karelse Intercoiffure, de vereniging maar liefst 9 jaar heeft gesteund. De vereniging heet in die periode  dan ook Handbalvereniging Venus/Nieuwegein.

In 2006 promoveerde het eerste Herenteam naar de Eredivisie en in 2007 promoveerde ook het eerste Damesteam naar de Eredivisie. De Heren degradeerden na 4 seizoenen en de Dames na 5 seizoenen naar de 1e divisie.

Vanaf 01 januari 2013 heeft de vereniging geen hoofdsponsor meer. De vereniging heeft daarom haar naam weer veranderd in HV Nieuwegein waarbij we teruggaan naar de beginjaren van de vereniging.

In het seizoen 2012/2013 hebben de mannen van ons eerste team zich niet kunnen handhaven in de eerste divisie. Met ingang van seizoen 2013/14 komen zij uit in de tweede divisie.